Schrijfmotorische therapie

Een slordig en niet leesbaar handschrift, een verkeerde pengreep en houding, moeite met de schrijfpatronen en lettervormen, een traag schrijftempo.... dat kan heel frustrerend zijn. Bijvoorbeeld als je een dictee moet maken, want hoe vervelend kan het zijn als je antwoord fout gerekend wordt omdat je meester of juf het woord niet kan lezen.

Schrijfproblemen bij kinderen kunnen diverse oorzaken hebben. Soms is de pengreep niet goed of wordt er veel te hard geduwd op het potlood. Dit kost heel veel inspanning en is erg vermoeiend. De handen moeten ook goed kunnen samenwerken en het lateralisatieproces moet goed afgerond zijn, zodat het kind ook goed over de middellijn kan. Lukt dat niet, dan kan het kind scheef aan tafel zitten. Door nog actieve reflexen kan het ook zijn dat bij het schrijven de tong naar buiten komt. Er kan ook sprake zijn van richtingsproblemen waardoor het kind veel moeite heeft met het maken van de juiste lettervorm. De letters worden dan bijvoorbeeld van beneden naar boven geschreven of in spiegelbeeld in plaats van in de juiste schrijfrichting. Als het kind erg moet nadenken over de lettervormen dan kan het ook spellingsfouten gaan maken, omdat het geen energie meer heeft om na te denken over de spellingsregels. 

 

Herken je dit...?

Een kind die....

- Een hardnekkige verkeerde pengreep heeft.

- Zo hard drukt op zijn of haar potlood dat de nagels wit worden.

- Heel slordig schrijft.

- De letters boven en onder de lijnen laat zweven.

- De vormen van de letters er maar niet in krijgt.

- Met het knippen zijn of haar kaken meebeweegt.

- Tijdens het schrijven de tong naar buiten heeft hangen.

 

Wil je ook dat je....

- Soepel kan schrijven.

- Binnen de lijnen kan schrijven.

- Je tong in de mond kan houden tijdens het schrijven.

- Een goede pengreep hebt en kan behouden.